Vad har jag gjort?

Ibland när jag skulle sova, i veckan?
Ombord på båten, i min hytt, ensam, i mörkret.. kunde jag börja tänka på vad det här med tretti egentligen innebär (nu sitter det någon i 15 års åldern, med ansiktet i sina händer och läser det här - och jag hör precis vad du tänker. "Fyyfaaan, tretti bast asså. Då är man ju närmre döden än något annat"). Måste jag bli vuxen nu? Kan jag fortsätta beté mig som jag gjort eller måste jag ändra mig? Måste jag byta klädstil, sluta färga håret och raka mig? Vad innebär det och vad förväntas det av mig som tretti-åring?
 
 
När jag var 21 år (vilket femtonåringen också suckar åt...) började jag på båt.
Två år senare hade jag ett fast arbete (och kände mig j**ligt vuxen), ett som jag trivdes med. Och gör än idag faktiskt!
Jag minns den där dagen i maj, strax innan min 22-års dag, på Ålandsfärjan, i mässen, när jag satt och ojjade mig över att jag skulle bli 22, då vår båtsman brummade till med cigaretten mellan fingrarna, lutade sig lite bakåt, flinade och sa med sin åländska dialekt: "Oj du flicka lilla, du ska bara veta hur fort det går från 20 - 30."
 
 
Och nu står jag här och undrar vad som hände med alla år.
Båtsman hade så rätt. Kommer följande tio år vara fyllda med lika mycket som de senaste? Eller kommer jag sitta här och undra igen?? Vad var det som hände?
 
 
 
Jag har under de senaste tio åren
(utan kronologisk ordning):
 
Tatuerat mig
 
Skaffat mig ett jobb (som sagt)
 
Flyttat hemmifrån
 
Vunnit en rättstvist mot ett försäkringsbolag
 
Skaffat katt
 
Vart inringd till STD-mottagningen fast det
var falskt larm (phhu)
 
Färgat håret några hundra gånger
och gjort X-antal människor förvirrade
 
Skaffat mig några vänner och gjort
mig av med några
 
Utbildat mig
 
Ägt min egen lägenhet och bil
 
Flyttat två gånger
 
Varit på lång-resa långt hemmifrån
 
Festat som en tok
och legat som en tok
 
Fått hjärtat krossat, samlat ihop
spillrorna och byggt upp mig igen
 
Jobbat på tre olika båtar
 
Kört på ett rådjur
 
Testat många olika preventivmedel
 
Klippt håret i många olika frisyrer
 
Förökat mig
 
Varit deprimerad på riktigt
 
Rest
 
Krossat någons hjärta
 
Upplevt sann sorg
Upplevt sann, äkta och benhård kärlek
 
 
 
Jag har nog inte bara legat på sofflocket i alla fall.
Jag har gjort något - hela tiden, de här åren.
 
Och jag är förbannat nöjd.
 
 
 
Over And Out
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0