Non mobile area

Viste ni att, i USA är de inte alltid så dumma!
Vart man än tittar, på gatan, i köer, på bussen, p-hus, i affärer, köpcenter, i bilen, nöjesfält, på löprundor, på parkbänkar, lekplatser, möten, övergångsställen (är folk inte rädda om livet mera??), i reklampauser, torg, stränder, flygplan, tåg, traktorer... överallt är de!
De smarta telefonerna.
 
Bussen går utanför mitt fönster varje kvart.
Och det slår aldrig fel. När man tittar in i bussen så sitter majoriteten med blicken i sin smartphone.
Till och med när man kör bil själv!
Det är inte riktigt klokt. Och hur sjukt är det inte att skicka SMS när man kör bil? Kan det inte vänta?? Va!! Åter igen: ÄR FOLK INTE RÄDDA OM SITT LIV MERA!!??
I Finland blev det för något år sen olagligt att prata i telefon när man kör bil - om man inte har headset. Det verkar klokt tycker jag. För det är en liten konst i sig att hålla i ratten, växla och blinka samtidigt - med en hand. För att inte glömma nämna om man har barn där till, i bilen!!
Jag är inte felfri heller. Det händer faktiskt att även jag gör allt det här ibland.............. jag som annars är så felfri.
 
Nu har jag hört något helt fantastiskt!
Jag hörde att, på vissa lekplatser i USA, har man rest upp störningssändare. Så man inte kan använda mobil eller teknisk utrustning alls på lekområdet.
Vore inte det bra?
Så föräldrar liksom tar sig tid att leka med sina barn på lekplatsen. Inte bara tar dem dit, för att själv sätta sig på en bänk och knappa.
Jag tror det skulle vara suveränt!
Jag har nog kommit på mig själv många gånger att bara lyssnat med ett halvt öra på vad grabb säger, för att mumla tillbaka ett "joo, joo, det är bra..." eller "vänta lite hjärtat, mamma ska bara göra en grej först".
Och jag tycker det är så fult!
 
Snacka om att inte utnyttja den kvalitetstid man får, med sitt barn. Telefonen har man ju ändå ständigt i handen.
 
 
Nä!!
Inför de där Non Mobile Area lekplatserna NU.
Jag tror det skulle vara nyttigt för både vuxna och barn.
 
 
 
Over And Out
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0