Förklarar mig

Jag vill inte hålla någon utanför det här.
Heller vill jag inte säga för mycket, eftersom ingen ännu vet hur det blir med framtiden.
 
Det här brevet jag fick hem med posten igår - handlar om min framtid innom det företag där jag jobbar nu.
Jag trivs som en fisk i vatten, även om jag varit inom det här företaget sen 2003.
Det här är min grej.
Jobba en vecka och vara ledig en vecka.
Besättningen, där jag jobbar nu, är helt fantastisk. Utan dem hade båten inte varit så hipp.
Det finns av allt att ta av: Vänner, bekanta, knäppa, galna, seriösa, intriger, spänning, tråkigheter.
Men vi finns där för varandra och är ett så sammansvetsat gäng och jag skulle inte vilja ge upp det för allt i världen.
 
 
Åter till det där brevet.
Rederiet har föreslagit att de vill flagga om båten jag jobbar på, till finskt flagg (just nu är båten svenskflaggad, men vi har vetat om de här planerna ett tag nu). Vilket innebär att så länge den är svensk, är det som att jobba för Sverige (betala skatt, försäkringar osv i Sverige). Inga problem eftersom jag bor i Sverige.
Men byter de flagga, blir det, för mig, som att jobba i Finland.
Och det är det jag är lite orolig för. Allt nytt är ju läskigt i början.
Det blir ändrade fackföreningar, försäkringar och lön. Jag kommer högst troligt inte tillhöra försäkringskassan mer utan måste ta ut alla vabbdagar via Finland.
Jag kanske babblar nu.. ska ringa och höra mig för idag.
 
Största skillnaden på finskflaggad båt, blir för mig som bor i Sverige, att vi får lönen i Euro, som sen blir omvandlad till kronor. 
Och med tanke på kursen så kan ni räkna själva.
 
 
Mina val är alltså:
 
1. Behålla min nuvarande position på svenskflaggad
båt och gå över till Cinderella
 
 
2. Flytta över till finskt flagg, alltså fortsätta på
Rosella med samma befattning
 
 
 
 
 
 
 
Vad skulle ni göra?
 
 
 
 

Over And Out
 
 

Kommentarer
Postat av: Emma

Du skriver det så jävla bra... Precis som jag skulle skrivit det själv....
Det finns av allt och man trivs så jävla bra.....
Min värld rasa helt, valde Cindy för det finns ju inget annat alternativ ...
På ett sett ska man vara tacksam att man fick ett alternativ, för alla fick inte de, men ändå känns det skit....
Kram på dig

Svar: <3
Maria Asplund MÄKINEN

2013-05-29 @ 21:26:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0