Vad var det som hände?

Över sommaren bor jag i en annan hytt.
I vanliga fall bor jag i en innerhytt (utan fönster) och nu bor jag i en ytterhytt (med fönster). Och det är ju inte klokt hur mycket man missar när man inte ser ut. Jag har i princip bott i fönstret bara för att jag kan!
 
 
Sofi har fixat husdjur.
När jag klev in i hytten, låg två djur på bäddar av handdukar formade till hjärtan, på sängen. Mellan dem fanns ett brev. Ett brev med instruktioner om hur djuren skulle skötas.
Den ena äter bara korv, så det måste jag bunkra till hytten när det finns till nattamat, och annars också. Den äter väldigt mycket korv!
Den andra är lite mammig av sig, så man måste kela jätte mycket med den så den känner sig trygg. Alltså fanns det ingen tid att sitta uppe på kvällen! PUNKT!
 
Den här som äter korv, väckte mig dock en natt genom att hoppa på mig.
Helt plötsligt låg han bland mina fötter... hmm... tur att jag kunde somna om.
 
 
 
 
Utsikt från mitt fönster (ombord heter det ventil)
 
 
Det är inte varje dag man har en båt-rumpa
rätt i fejjat när man tittar ut!
 
 
Det har vart mycket jobb den här veckan.
Sommaren är på intåg och resenärerna har hittat tillbaka till oss, ÄNTLIGEN, efter två ganska passiva somrar. Jag hoppas de stannar den här gången, för det har varit roligt. Över sommaren står jag i kassan i café. Så jag har rabblat siffror och den finska sisun har sprungit runt som galen bland alla människor och varit allmännt stressad. Har hon suttit still i en millisekund så har hon rört huvudet från höger till vänster oavbrutet och hyperventilerat. När kvällen väl kommit har hon varit så upp i varv så hon sprungit runt i korridorerna tills hon sprungit in i en vägg! 
 
 
Så det kan gå...
 
 
 
SOOOOLIGA DAGAR <3
 
 
IBLAND ÄR LIVET SÅÅÅ VÄRT ATT LEVA!
 
 
På lördagen..
När det var som mest att göra, bestämde sig min kortläsare för att strejka! Sen kvaddade hela datorn... det var en ytterst spännande start på dagen. Och jag som ändå älskar lördagmorgnar... NOT!!
 

Den finska sisun stannar upp i sitt springande och tok-glor på skärmen från två cm håll.
"Måste du göra det här NUUU?? Du har ju haft hela natten på dig. Hatar du oss??  Det står massa folk i kö och de blir bara arga. Och vi ska inte tala om Maria sen! Du kommer fett ångra dig om du inte blir bra igen NUUU!!"
Men den ville bara krångla..
"Snälla datorn, funka igen.. jag vill inte bli arg på dig"
 
 
Nödsamtalet.
Vår purser (personalchef, och datakunnig) har ett ganska dåligt morgonhumör (I won't blame him!!). Han kom ner för att fixa felet. Den finska sisun stod och slet sig i håret och spände varenda muskel i kroppen tills han kom ner. Fast vem spricker inte upp i ett léende när jag är i farten. Det är nog bara så att jag har begåvats med en gen som vet hur man får folk på bra humör. Jag kan inte hjälpa det, men jag är för jävla bra, helt enkelt!
 
 
Dator i strejk
 
 
Söndag morgon.
Anneli och jag tar en fika på golvet innan vi öppnar för gästerna.
 
 
 
Ålands självständighetsdag till ära fick vi fin efterrätt.
Made by Britt och Carita.
 
 
 
Appropå det här flaggbytet.
Som absolut inte än är säkert ska bli än, så har jag i alla fall gjort mitt val: jag valde att bli kvar på Rosella. Trots skatter och valutakurser. Jag är hellre kvar där jag trivs - till mindre lön. Än där jag inte trivs - till min nuvarande lön. Märker jag att det inte går runt ekonomiskt så får jag väl ta den funderaren den dagen. Jag hoppas ännu på att Rosella förblir svenskflaggat - för allas skull. Fast i den här frågan är vi helt maktlösa. Det stressar mig mycket, men jag försöker tänka positivt och jag hoppas det blir bra.
 
 
 
 
 
 
En kväll.
Vi sitter några stycken tillsammans och pratar om flaggbytet och skatterna.
Vi kommer få betala 35% i källskatt till Finland, om vi byter flagga (fråga mig inte vad källskatt betyder...).
Samtalet är ganska högljutt och man märker viss oro och osäkerhet i vissas röster.
 
 
En kollega som suttit tyst och lyssnat en stund säger med lugn och harmonisk röst: "Alltså, det man blir mest arg på.... det är ju den där Käll... han som ska ha våra pengar.. vad ska han göra med dem liksom?"
 
 
 
 
Over And Out
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0