Njuta

Morgon.
Jag skulle mest av allt vilja sitta ute i gräset, iklädd något som visar min bleka hud för solen, och dricka mitt morgon kaffe. Grabb sover ännu (08,43).. han var tuff igår kväll. Klockan var väl runt tio innan Sandmannen lyckades brotta ner honom.
 
Det var alla möjliga bortförklaringar igår, och jag kan inte låta bli att skratta åt dem: 
 
 
- Mammaaa, det kliar här. Jag behöver nog salva. Du glömde ju sätta salva..
 
 
- Kissnödig (klassikern)
 
 
- Jag kan inte sova, får jag räkna lite i min bok?
 
 
- Kan du sitta utanför mitt fum.
(När grabb var liten körde jag på en ignorerings-metod.
Den går ut på att ignorera betéenden som man inte gillar och får fram det man vill. Som i det här fallet att somna. Efter att jag lagt honom, sagt god natt och pussats och kramats, tog jag en bok och satte mig utanför hans rum. Detta gör att han ser att jag finns i närheten vad som än händer. Och jag ser till att han inte kommer ur sitt rum.
Man ignorerar vad barnet gör i fem minuter, går till sängen, bäddar ner, säger god natt och sätter sig utanför rummet igen. Nu när han är större gör han inga protester. Han har lärt sig att jag menar allvar, i alla fall vid sänggående. Men ibland vill han att jag sitter utanför och läser en bok.
Endel tycker att den här metoden är brutal och grym. Och det fungerar inte på alla barn eller heller vuxna. Jag måste säga att jag hört mer negativt än positivt om den här metoden från mina vänner som har barn. Kanske var det bara jag som var "grym och elak". Det fungerade för oss ändå och jag fick snabbt sova hela nätterna.)
 
 
- Jag vill inte ligga här själv
(även om han har hela sängen full av mjuka djur för tillfället)
 
 
 
 
Men nu är det nog dags att väcka honom.
09.08.
 
 
 
 
 
 
 
Over And Out
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0