En fundering

Är vi så himla otrevliga?
Allt man hör är: "Jaa, dagens ungdom... det var bättre förr!"
 
 
(Och snälla, bortse från
vad inlägget innan detta
handlade om så får ni
mycket roligare *ler*)
 
 
Generationsmiss.
Nu ingår ju jag också i den där åldern att jag kan säga, att det ibland var bättre förr, men är vi så otrevliga?
Jag fick alltid höra (när jag var liten) att man skulle "nia" äldre människor. Man ska alltid vara artig, tacka för maten, äta upp allting man tagit åt sig och lämna sin plats på bussen åt de äldre. Allt det där har jag gjort, hela livet.
Okej, ibland känner jag mig lite bitchig, sätter lurarna i öronen med högsta volym, hårdrock, tittar ut genom fönstret och vägrar lämna min plats, och det är ju just då man får den där handväskan drämd i huvudet tätt följt av orden: "Vad är det för fel på dagens ungdom, att de inte vet hut!"
Och sen får man en frågande blick som undrar om man inte rökt lite cannabis eller injicerat kokain.
 
 
 
 
 
Fast jag måste få säga en sak.
Inte alla gånger, har jag varit med om att äldre varit minst lika otrevliga.
Är det för att dagens ungdom lärt dem?
Äldre är oftare bittra och även om man "niar" dem för fulla muggar, så får man en ond blick och den äldre frågar om jag ser fler, just där han står! Återigen följt av den där frågande om knark-blicken.
Men förlåt mig. Jag kan väl inte rå för hur jag blivit uppfostrad, eller! Ursäkta att jag försöker vara trevlig.
Och nästa gamling som försöker få kontakt med mig, säger inte "ursäkta fröken" utan ropar/skriker "HALLÅ!!" efter mig.
Förlåt, men jag blev döpt till Maria. Tycker ni att det är något konstigt med det. Namnet är äldre än ni. Jesus mamma hette så! Jag tror inte att Jesus mamma, Maria, heller skulle uppskatta om en äldre dam eller farbror skrek "Hallåååå!!!" efter henne... men just det, jag är inte Jesus mamma... det kanske är där felet sitter.
Jag är en vanlig "dagens ungdom" och jag fattar ingenting.
Så måste det vara.
 
 
 
Over And Out
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0