Kurs i Åbo

Diet och allergi kurs.
Jag pratar inte för någon annans åsikter nu. Det här är bara min. Och ni som känner mig och har följt den här bloggen ett tag, vet att man ska ta det jag skriver med en nypa salt (haha!! salt *skrattar på mig* ni kommer att förstå).

På väg till kursen.
Det var nog ingen som var sådär jättetaggad att åka på kursen när dagen var kommen. För det första jobbade man en hel dag för att senare vänta på bussen som skulle ta oss till Långnäs 02.30.
Vi som åkte från Åland var: Två kallskänkor och jag (ytterligare en kalla och en Ekb steg på i Stockholm).
Vi stod och väntade på bussen i ett blåsväder som liknade en storm och vi började leka med tanken att båten inte skulle lägga till i Långnäs pga hård vind (ibland händer det!). Och nu är vi duktigt trötta och sådär fnissiga som man blir..


Kallskänka 1: Jag vet, vi åker då till Stockholm!!


Jag: Vad glada våra chefer skulle bli, eftersom vi rent teoretiskt sett är på jobbvecka nu..


Kallskänka 1: Neej, vi "råkar" ju bara hamna där. Vi viste ju inte att vi gick på "fel" båt..


Jag fortsätter fylla i: ..och så hamnar vi av en slump på Spy Bar och träffar Micke Persbrant där!!


Kallskänka 1: ... vem är Persbrant???


Jag förklarar men hon vet ännu inte vem jag menar, fast hon hakar på.


Jag fortsätter: Han hade gula shorts på sig va..?


Kallskänka 1: Med flames!


Jag: Eller ännu coolare - med sånna iceflames!!!!


Och hysterin var lös..


Båten avgår 03.30. Det blev tre timmar
sömn ombord på Amorella.




Vi kom i land 07.35.
Och kursen började 08.00 på ett ställe som heter Petrea, ett center där man kan få rehab och hjälp med sin kropp, det finns fysioterapeuter och massörer.
De anordnar kurser (som för oss) och de har världens hälsosammaste restaurang och ett mycket ergonomiskt kök.
Det var coolt btw!
Maten lagades som så, att man tar ett recept och utefter hur mycket mat man gör så räknas salt och andra ämnen ut procentuellt.
Det jag minns var att maten inte hade mer än 0,6% salt.
Man började alltid med att lägga sallad på tallriken. Efter det kom huvudrätten och eftersom man fyller på med ganska mycket sallad så får man automatiskt inte så mycket annat.. bla bla bla.. men jag gillade idén (inte den med saltet då...).
- JA! Vi åkte in till stan och käkade världens floffiga hamburgare på kvällen!

Trötta och jävliga försöker vi desperat att
hålla våra ögonlock öppna - och det går bra!



På schemat står att vi ska ha avslappningsövningar direkt efter lunch.
Och det var nice. Det tog inte länge innan man hörde diverse kvinliga och manliga snarkningar i rummet (skönt med en powernap!!).

Senare på schemat stod det: GYMPA (huh??).
Till oss sas det att vi skulle på diet och allergi kurs.
Den förvandlades plötsligt till en Fatcamp.
Rutinerade som vi var (ja ja, några av oss var duktiga och tog med sig träningskläder) var vi med under gympan - iklädda jeans.. det blev någon sorts airobic med stav och cirkelövningar med maskiner i ett gym (jag tyckte nog jag såg hornen tränga igenom skallbenet på instruktören under andra cirkelvarvet). Och varje gång man slappade lite för att inte svetta ner kläderna allt för mycket, fick man höra: ALLA ORKAAAR!!!!

Andra dagen hade vi stavgång.
Det var helt okej, om man inte hade haft jeans!
Jag, kallskänka 1, kallskänka 2 och Ekbn hamna lite på efterslänten mot de andra. Men det gjorde inget, man ska ju träna i sitt eget tempo!!


Jag tyckte ändå att vi lyckades ha kul!
Och vi lärde oss mycket, jag lärde mig nog mer eftersom de andra jobbar med MAT och jag med KUNDER (kan man säga så??). Fast jag känner mig nog mer säker nu om det kommer någon med någon intollerans eller allergi. Jag tror jag kommer kunna hantera det bättre nu, istället för att stå med andan i halsen och tro att personen i fråga kommer att dö pga mig!!
Och jag tycker att fler borde gå den.




Over And Out





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0