Intressant

En nära vän med finskt abonnemang ringde mig ikväll.


Vän: Jag har spärrat min telefon och behöver en PUK-kod..


Snäll som jag är, ställer jag upp att ringa operatören och fixa PUK-koden åt henne.
Jag kommer till en manlig röst (som naturligtvis är en tonvalsröst...) som jag ska prata till.
Jag är absolut inte van vid att prata för mig själv och det känns lite fånigt att prata till en röst som egentligen inte är på riktigt. Även när syrran och Simon sitter bredvid och skrattar ihjäl sig.


Rösten: Vad är ditt telefon nummer?


Jag pratar in telefonnumret det gäller, siffra för siffra.
Än så länge går allt bra!


Rösten: Vilket är ditt personnummer?


Det var lite besvärligt då jag inte är helt hundra på alla månader på finska
(man skulle säga som: 6 juli -76 (påhittat personnummer))
+ att finska personnummer står skrivna baklänges mot svenska.
Jag blandade ihop månad och dag flera gånger och blev mer och mer frustrerad när han aldrig blev nöjd.
I mina öron lät det som han ville att jag skulle repetera sista siffrorna i personnumret.


Jag: 7!! 3!! VITTU EKSÄ YMMÄRRÄ!!?


Medans rösten var cool-lugn och förvånansvärt nog, blev mer och mer pedagogisk!
Fast det var de fyra sista siffrorna han ville ha. Det tog ett tag.

Syrran och Simon satt bredvid och flinade.



Jag kommer garanterat ALDRIG GLÖMMA mer att april heter huhtikuu på finska!




Over And Out




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0