Onsdag 6 januari - 2010

Det var ingen som tänkte på det va??
(Om ni undrar varför jag låter lite negativ idag så är det bara för att jag fått en hejdundrans förkylning, och det är lite svårt att tänka klart och glatt då.
ENJOY!
)

Den här veckan på jobb har känts helt ONÖDIG.
- Faktiskt!
Ingen åker med Rosella över nyår.
Vi har vart sex pers på jobb i café och det har vart så mycket att göra att vi bara har glott på varann och blivit förbannade.
Och folket på VLs kontor har någon fantasi-uppfattning över hur många som åkter med oss över nyår, så det var insatt EXTRA turer på söndag.
Oj oj, jag var till och med och frågade vår styrman hur mycket det kostar att bara köra båten över havet. Jag fick väl inget direkt svar, men förstod att VL gått back - igen, genom  att köra de här turerna.

NÄR SKA NI PÅ KONTORET KOMMA OCH SE MED EGNA ÖGON HUR DET FAKTISKT ÄR PÅ BÅTARNA???

Och efter nyår fick vi ännu fler chefer ombord. Precis vad vi behöver...
Man blir nästan snurrig av alla ränder.
Förut har vi haft det som finns överallt:
.. Befälhavare
.. Styrmän
.. Intendenter
.. Purser (som dock var nytt för mig när jag började på Rosella, inte ens en sån "chef" behövdes på lilla Ålandsfärjan), försteman (avd.)...

Efter nyår har vi fått två nya RESTAURANGCHEFER och en TAXFREECHEF.
Jag är inte alls avundsjuk. Jag undrar bara när det ska komma folk till avdelningarna när det krisar.
För är det inte vi som jobbar?? Äsh, det där blir en jättediskussion och det orkar jag inte med.

NYÅRET
Helt fantastiskt!
Vi slutade runt halv fem (???).
A och jag gick och tog en bastu, drack en öl och pratade skit och fakta. Allt i lugn och ro. Det var skönt att bara slappna av. Man viste att man inte behövde jobba på 24 timmar.
Vi satt i en hytt senare och hade bara trevligt.
Jag älskade det.
Det var fantastiskt att vara tillbaka på båt igen.
Jag är inte nervös längre över att avdelningarna är uppdelade. Jag är inte orolig längre för att ingen ska vilja umgås med mig.
Sånt där tjaffs som jag tänkte på innan.

Vid sju blev det trerätters middag i matsalen.
1. Räkcoctail
2. Kött som var fyllt med nått som jag än idag inte vet vad det var men ändå gott som faaaan
3. Äppelpaj med calvados sorbet (inte min personliga favorit, men säkert någon annans).

Klockan tolv såg vi raketerna i Mariehamn från bryggan.
Det tutades med båttutan, fast inte tyckte jag att det var så mycket häftigare än min trasiga Volvotuta ändå *flinar*

Sen var det party party all night long. 
Eller i alla fall tills man gick och lade sig. 




Vi har förlorat en bra arbetskamrat från vårt café.
Det är synd och sorg, men jag är inte den som tjatar på folk att stanna. När jag vet att det inte fungerar. Alla är inte ämnade (som jag) att jobba på den här båten med den här besättningen. 
Har man bestämt sig så har man. 
Jag ser det som att vi inte gjort ett tillräckligt bra arbete för att hålla henne kvar.
Jag önskar dig all lycka till ändå för du är en otroligt stark människa och jag beundrar dig för det.

SJ hade också lite problem igår.
Mitt tåg var försenat 1,5 timme till Skövde. Vad är det att stressa upp sig för egentligen. Jag förstår inte folk som blir förbannade heller. Hjälper det??? Går tåget i tid för det??
Men Gud vad konstiga människor det åker med sena tåg eller.
I tyst-salen satt en brud som såg ut som Amy Winehouse och härjade. Skrek och verkade antingen full eller hög. Jag tänkte "Hon ska säkert till Göteborg, så konstiga människor det bor i större städer" - så gick hon av i Skövde...
Mittemot mig satt ett lesbiskt par. Jag tror de var säktmedlemmar för de pratade med konstig ton, nästan hotisk.. och med konstiga ord..
Bredvid mig satt en finsk präst som luktade sprit. Han blev vansinnig när han inte fick gå av tåget i Hallsberg för att ta en cigarett. (finsk brytning) "Det är ju vaaaaansinne att man int får röka på tåg".



Over And Out



Kommentarer
Postat av: mackie

på tal om chefer... ja alltså de e ju inte bara de att de kommer restaurangchefer sen ska de ju va purser + PURSERBITRÄDE vilket verkar va så jävla onödigt... taxfreechef måste vi ju ha, nysse ha ju gått i land o jobbar på kontoret men restaurangchefer + purserbiträden verkar ju sannerligen onödigt... tycker dom kunde satsa pengar på sin befintliga personal som löneförhöjning och att ta in extra folk när det verkligen behövs men nej då ska de snååålas... uch fy peck för viking egentligen...

2010-01-06 @ 23:41:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0