Update

Tillsatsämnen.
Det här kan göra mig helt galen, nästan så galen så jag spyr.  Varför är det så sjukt mycket tillsatsämnen i all mat?? Jag har säkert skrivit om detta förut, men det gör mig fortfarande lika förbannad!! Jag kan förstå: I "vuxen mat", men i barnens mat!! Whattaheck. Är det meningen att våra barn ska födas upp på skit, luft. Är inte barnen vår framtid längre??
- Hej barnet, vad fick du för mat i skolan idag??
- Natriumglutamat, emulgeringsämnen och stabiliserings ämne. Det smakade jättegott.

Ja men just det!!


Southampton-studien

I en studie utförd vid universitetet i Southampton i Storbritannien (McCann et al, 2007) påvisades att färgerna utgör ett hot mot barns hälsa. Forskarna bekräftade att de kan leda till överaktivitet och att de kan öka risken för inlärningssvårigheter.

I studien granskades fem azofärger samt kinolingult. Färgerna var:

Tartrazin (E102)
Kinolingult (E104)
Orange yellow eller Sunset yellow (E110)
Azorubin eller karmosin (E122)

Nykockin, koschenillrött eller Ponceau (E124)
Alluraröd (E129)

Färgblandningen innehöll dessutom natriumbensoat, som är ett konserveringsmedel. Blandningen testades på barn i två olika åldersgrupper. Den yngre gruppen omfattade 137 barn i treårsåldern och den äldre gruppen omfattade 130 barn i 8-9-årsåldern. Färgblandningen påvisades ha en ofördelaktig effekt på de undersökta barnen.
 


Annars är det mesta okej. Jag lider ganska mycket med min vän som är mitt i en separation. Det är ganska besvärligt och jag tror inte det kommer bli lätt en tid framöver. Känner du dig träffad?? Du vet var jag är.
Var ut med Anka igår, egentligen skulle vi till Husaren men fastna på Voda. Trevligt, trevligt.


Over And Out



Kommentarer
Postat av: Anonym

Killen som knäcker bloggfjortisarna och berättar

sin vinkel ur livet..



Missa inte detta



www.radiopojken.se

www.radiopojken.se

www.radiopojken.se

www.radiopojken.se

www.radiopojken.se

www.radiopojken.se

www.radiopojken.se

2009-10-04 @ 02:40:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0