Måndag 3 augusti - Right here waiting.

Jag blev bara chockad, inget mer, och nu mår jag bra igen.
Det är då helvete hur man orkar vara överjävliga. Skövde Kommun kan fara dit pepparn växer PÅ HELTID!!
 
Dagen började helt fantastiskt bra. V hade sovit till 7,15 i sin säng då jag lyfte över honom till min säng för lite morgon mys. Han somnade om och jag med. Vi vaknade sen 8,15. V var på jättebra humör, vi myste och åt välling och frukost och lite efter halv elva kom E. Tog lite kaffe och pratade. Nice nice.
När de åkt började helvetet.
Med glatt humör for jag till Villes blivande förskola för att lämna in hans schema. (Det stod klart och dydligt med dataskrift: "Schema lämnas till förskolan"). Fast lärarna menade annorlunda. De skulle in till Kommunhuset → skolkontoret. "Okej" tyckte jag och lämnade de trevliga lärarna med glatt sinne.
Jag fick prata med en kvinna som vi kallar A.
A är utav utländskt ursprung och talade kanske inte den bästa svenskan, inte heller förstod hon mina frågor även om jag pratade så LÄTT SVENSKA jag kunde. Det tog 10 minuter för mig att förklara (så jag trodde att hon förstod) att jag jobbar på båt och är ledig varannan vecka, ändå förstod hon inte. Min fråga löd: "Får jag ha mitt barn på dagis även de dagar jag är på ledigt, hemma??" Detta förstod hon inte och hon ville inte heller lyssna när jag försökte förklara!! Jag har inget emot invandrare alls, jag är också (fast andra generationens), speciellt inte om de sköter sig. Det finns ju svenskar som beter sig värre! MEN HON FATTADE INTE!!! Hon tittade snett på mig och himlade med ögonen. 
- FÅR MITT BARN GÅ PÅ DAGIS, DE DAGAR JAG ÄR HEMMA FRÅN JOBBET ELLER???!!! nästan skrek jag åt henne och talade tyyyydliiiigt.
- Nej. sa hon och jag blev förvånad.
- VA?? 
Då menade A på att V redan har 24 h på dagis inskrivet/vecka och minimum är 15 h.
Vad fan har det med saken att göra??????? Jag betalar ju likt förbannat 504 kr / månad (för hon insisterade på att jag ska betala full avgift även om jag jobbar deltid!!! Tack för den. Idag har jag ca 1000kr kvar när alla räkningar är betalda. Ska 500 kr av dem gå till dagisavgift så vill jag fan att han ska få gå på dagis också!!) i dagisavgift vare sig han går 15 h eller 40 h på dagis. Fast tydligen är det så att det inte går! 
Mig personligen spelar det ingen roll alls om V går på dagis när jag är ledig eller inte. Jag tänker på HONOM. Han kommer bli ett sånt "här ibland" barn. Jag minns själv hur det var när jag gick på dagis. Man fäste sig inte vid de där barnen som bara var där ibland! Och med tanke på att V inte träffar så mycket barn..
Mitt hopp är inte helt slut än. Jag har en liten tråd till att dra i. Fast karln som håller min låga brinnande är på semester och återkommer om en vecka.

Over And Out


Kommentarer
Postat av: Katarina

Lycka till!! Hoppas att du får prata med någon som förstår språket som faktiskt talas här i Sverige.. (förutom engelskan då..!!) Ha en kanonbra dag! Kram!

2009-08-03 @ 17:01:36
URL: http://katlind.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0