Fredag 31 oktober - Nya tider

Det är konstigt egentligen.
Igår började radio och tv varna för "vinterns" första snökaos. Vad är ett snökaos, deffinierat?? Jag frågade min arbetskamrat om det. Svaret jag fick var ganska bra (hahaha!!!) : Det svenskarna kallar för snökaos, är det som vi i Finland kallar för VINTER.
Jag förstår att de varnar för blixthalka och dyl. Och den här "snön" som faller, blir ju osynlig för ögat, men vaddå KAOS??!!?? För att det kommer lite snö? Snö som ändå inte blir kvar.. Fast folk tänker väl inte lika mycket nu som när snön syntes. De tror inte att det är halt, bara för att det inte är vitt på marken. För tio/femton år sen hade vi riktiga vintrar här också. Med decimeterdrivor, ibland metrar med snö. Hette det snökaos då också eller? Det är lite skrämmande faktiskt. Att under bara 10 år (och tio år är fan inte mycket.. jag gick ju fan i NIAN för tio år sen!!!) har klimatet ändrats brutalt. Det är inga riktiga somrar längre. Bara några ynka dagar med 24,5 grader varmt, ingen snö på julafton (här). Höst, vinter, vår och sommar är som samma. Man borde komma på ett samlingsnamn för året.. som i Brasilien, där talade man aldrig om vädret. Eftersom det var i regel var samma väder året om. Det enda som skillde var några grader hit och dit. Vi kanske är de enda, här uppe i Norden, som har (haft) årstider. Och jag saknar det. Jag saknar snö just nu.. jag tänker på stackars V som aldrig kommer få uppleva en riktig vinter här nere (kontstigt att säga "nere" här "uppe" i Norden).
Fast vinter ska han få uppleva. Lita på det!! Han ska få pulsa runt i snödrivor, åka skridskor på en sjö som fryst, frysa om fingrarna för att det är lättare att göra en snöboll utan vantar, göra snölyktor, snögubbar, bli rosröd om kinderna efter att ha byggt ett snöpalats en hel dag med någon han tycker om. 
Vist är det lite läskigt? JAG tycker det i alla fall..
Kanske har vi medelhavstemperatur när han är 10 år?? Kanske har vi också slutat prata om vädret..

När var det snööö?


Over And Out

Kommentarer
Postat av: Höder

Åhh vad jag saknar er / oss!! Tiden som ni va här på Åland va den bästa jag upplevt på länge!! Hoppas verkligen ni kommer tibax SNART ni är ju en del av vår lilla familj.. Pussa Ville från oss. Love U Both

2008-10-31 @ 19:08:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0